Nakupujeme mimo sámošku (e-shopy)

Využívání on-line nakupování na první pohled snižuje zátěž životního prostředí způsobenou dopravou zákazníků do obchodů pro zboží a zpět. On-line prodej ale samozřejmě znamená vznik nových nároků na zdroje i zátěž životního prostředí. Potíž je, že zákazník má jen málo možností analyzovat dopady konkrétního obchodu či služby.

S příchodem světové pandemie koronaviru se oblast on-line obchodování a technologií doručování zákazníkovi začala rozvíjet ještě rychleji, než kdy předtím. Podle studie agentury Perfect Crowd byl lockdown v roce 2020 pro 72 % českých zákazníků e-shopů důvodem pro první on-line nákup.

Podle studie Světového ekonomického fóra z roku 2020 bude v roce 2030 žít 60 % obyvatel planety ve městech, kde se převážně uskutečňuje „logistika poslední míle“, tedy poslední článek řetězce doručování zboží zákazníkovi v místě bydliště. To, jak je tato cesta na „poslední míli“ vyřešena, pravděpodobně zásadně ovlivňuje zákazníka při volbě konkrétního obchodu a také má nejspíš zásadní vliv na jeho ekologické dopady. Přitom v roce 2021 nakupovalo on-line 2,1 miliardy lidí. Celkový podíl on-line obchodu na koncovém obchodování (retail) v roce 2023 dosáhne 20 %.

Podle stejné studie narostly dopravní zácpy ve městech od roku 2010 o 20-35 %. Do roku 2030 naroste poptávka po doručování v rámci místa bydliště o 78 %, což vyvolá potřebu zvýšení počtu doručovacích aut o 36 %.

Všechny tyto předpoklady jsou velkou výzvou pro obchodníky, technology, ale i zákazníky. Protože koncová doprava představuje klíčový faktor dopadu on-line prodeje, který může zákazník ovlivnit, volte při on-line nákupech metodu, která nezatěžuje vaše okolí zbytečnou dopravou.

Pravidlo č. 1: Nakupujte prostřednictvím výdejních míst, balíkomatů, pickup pointů a dalších metod, které umožňují dopravcům maximálně efektivní logistiku přepravy. Přepravu až do domu volte pouze tam, kde to je nezbytné (velikost zásilky, karanténa, atd.)

Pravidlo č. 2: Preferujte obchody a služby, které využívají pro přepravu i dopravu do výdejních míst či k zákazníkovi šetrné formy dopravy nebo alespoň nízkoemisní vozidla.

Spočítat skutečný dopad jednoho nákupu na e-shopu na klima je extrémně komplexní úkol. Podle studie evropských autorů z roku 2020 nelze paušálně určit, zda je ekologičtější on-line či klasické nakupování. Velmi záleží na regionu, chování spotřebitele a technologiích. Studie také ovšem vyvrací představu, že on-line nákupy tak nějak musí být „zelenější“. Například on-line nákup jednoho kusu oblečení může představovat emise 3-4x vyšší (0,81 k CO2 ekv). než zakoupení stejného zboží v kamenném obchodě (0,24 kg CO2 ekv.).

Ekologický dopad našeho on-line nakupování ovlivní podobně jako u běžného nákupu dodržování určitého režimu a zásad. Před každým kliknutím tedy přemýšlejme, jak učinit náš nákup maximálně efektivní a šetrný.

Pravidlo č. 3: Vždy vyžadujte zaslání všech  částí objednávky současně. Naplánujte nákup dopředu, připravte si nákupní seznam (některé e-shopy tuto funkci nabízejí, jinde lze zboží alespoň postupně přidat do košíku a objednat najednou).

Pravidlo č. 4: Objednávejte velká balení, nakupujte do zásoby, vybírejte v e-shopech s nejširším sortimentem (pokud není zboží podstatně dražší, než ve specializovaných e-shopech), nakupujte společně s blízkými, přáteli, sousedy. Při sousedském nakupování si distribuci velkého nákupu na „poslední míli“ zajistěte sami.

Pravidlo č. 5: Nepoužívejte expresní doručení, neměňte opakovaně či zásadně podmínky doručení. Naruší se standardní rutiny dodavatele, což pravděpodobně vyvolá potřebu zbytečných emisí navíc.

Velkou roli v dopadu on-line nakupování na životní prostředí hrají obaly. Obchody rozvážející potraviny například zdánlivě plýtvají, když váš nákup rozdělí do několika poloprázdných tašek. Je to ale proto, že musí oddělit např. maso, zeleninu, ostatní potraviny a drogerii od sebe. Proto rozumní obchodníci umožňují tašky vrátit k recyklaci. Nově také někteří z nich nabízejí možnost používání vratných tašek: zákazník složí vratnou kauci a může používat pratelné recyklované tašky.

Balení zboží kvůli bezpeční při přepravě je vůbec velkou „ekologickou bolestí“ on-line obchodování. Velká čínská maloobchodní a logistická firma se v roce 2017 připojila k iniciativě „Zelená páska“. Začala svoje zásilky balit lepící páskou o šíři 45 mm místo dosavadních 54 mm. Zdánlivá drobnost vedla v roce 2019 k úspoře nejméně 100 milionů metrů pásky. Kouzlo je v rozsahu: Společnost JD.com vypravila totiž v tomto roce do oběhu přes 63 miliard zásilek.

V e-shopech jsou největší bolestí krabice (tašky) a výplně. Ty by měly být pokud možno využívány vícekrát a znovu uvedeny do oběhu. Zároveň by měly na jejich výrobu být použity druhotné suroviny, recykláty, tříděný odpad. Již existují společnosti, které se obchodování s recyklovanými obaly zabývají, viz http://www.recyklbox.cz/.

Pravidlo 6: Vybírejte si e-shopy, které používají re-use (již použité) krabice, recyklované obaly, sami obaly recyklují nebo poskytují k recyklaci. Preferujte e-shopy, které nepoužívají plastové výplně (bublinkovou folii), ale nahrazují je např. vlnou z kartonové lepenky. Tuto skutečnost zjistí zkušeností či dotazem.

Pravidlo 7: Nabídněte sami obaly z e-shopů k dalšímu využití (můžete zkusit třeba nějaký malý obchod ve vašem okolí, který rozesílá zboží), použijte je pro uložení věcí, v nejhorším případě je odneste do sběrného dvora. Nezaplňujte modré kontejnery neskladnými krabicemi a papírovými obaly.

Samozřejmě nejpohodlnější pro zákazníka s ekologickým cítěním je získat ověřenou informaci o chování, standardech a dopadech konkrétního e-shopu na životní prostředí. To rozhodně není samozřejmost, ale první vlaštovky již existují. Nový projekt Udržitelný e-shop je společným dílem společnosti Heureka, Visa, Komerční banky a Asociace společenské odpovědnosti (https://www.udrzitelnyeshop.cz/). Pokud splní konkrétní firma přísné podmínky stanovené projektem, obdrží zelené logo, podle kterého se lze řídit. Z e-shopů nabízejících spotřební každodenní zboží lze uvést např. firmu Econnea.  Kromě toho mají obchody také vlastní strategie společenské odpovědnosti a případně si nechávají spočítat uhlíkovou stopu. Příkladem je například dopravní společnost GLS, která dopravuje zboží pro mnoho e-shopů.

Pravidlo 8: Dávejte přednost e-shopům, které mají na paměti společenskou odpovědnost. Hledejte informace o vztahu firmy k životnímu prostředí, značení udržitelnosti, informace o recyklaci a znovupoužití obalů, informaci o uhlíkové stopě. Preferujte e-shopy, které spolu s nákupem umožní darovat menší část tržby za zboží např. charitě nebo na konkrétní neziskový účel.